Away Days in the Netherlands // Auswärtsspiel in den Niederlanden

Donnerstag, 09.02.2023

Helga Pedersen Moot Court Team @ Maastricht

What makes a parent a parent? Modern reproductive medicine and especially gestational surrogacy raise sensitive questions that go far beyond the biblical-proverbial Solomonic Judgement. The way that states deal with this challenge is at the center of this year's case of the Helga Pedersen Moot Court Competition co-organized by the European Court of Human Rights (ECtHR), the Council of Europe (CoE) and ELSA International. Students from all across Europe have prepared Written Submissions for a fictitious, demanding case based on recent decisions and/or ongoing proceedings in the context of the European Convention on Human Rights (ECHR). From 3 until 5 February 2023, a Regional Round of the Competition took place at the Law Faculty of the University of Maastricht (NL). There, the participants had to present their arguments in oral pleadings. As the team of REWI Uni Graz, Dimitar Draganov, Helena Lewis and Amila Mrkonja rose to the challenge and presented persuasive argumentations for both sides of the proceedings, i.e. as the legal counsel of the Applicant as well as of the Respondent State. Depending on the combined assessments of their written and oral performances hitherto, our students could qualify for the Final Round of the Helga Pedersen Moot Court Competition held on the premises of the CoE and the ECtHR in Strasbourg this May. We, team coaches Gerd Oberleitner and Gregor Fischer-Lessiak, are crossing our fingers!

___________________________________________________

Wann genau ist man eigentlich Elternteil? Die moderne Fortpflanzungsmedizin, und speziell die gestationelle Leihmutterschaft, werfen heikle Fragen auf, die über das biblisch-sprichwörtliche Salomonische Urteil hinausgehen. Die Art, wie Staaten mit dieser Herausforderung umgehen, bildet das Kernstück des heurigen Falles der Helga Pedersen Moot Court Competition, die vom Europäischen Gerichtshof für Menschenrechte (EGMR), vom Europarat (CoE) und von ELSA International organisiert wird. Studierende aus ganz Europa haben hierfür Schriftsätze zu einem fiktiven, herausfordernden Fall vorbereitet, der auf rezenten Entscheidungen bzw. offenen Verfahren im Kontext der Europäischen Menschenrechtskonvention (EMRK) basiert. Von 3. bis 5. Februar 2023 fand eine Regionalrunde des Wettbewerbs an der Rechtswissenschaftlichen Fakultät der Universität Maastricht (NL) statt. Dort präsentierten die Teilnehmenden ihre Argumente in mündlichen Verfahren. Als Team der REWI Uni Graz stellten Dimitar Draganov, Helena Lewis und Amila Mrkonja ihr Können unter Beweis und präsentierten sowohl auf Antragsteller-, als auch auf der Seite des beklagten Staates überzeugende Argumentationen. Abhängig von der Bewertung ihrer bisherigen schriftlichen und mündlichen Leistungen können sich unsere Studierenden für das Finale der Helga Pedersen Moot Court Competition in den Räumlichkeiten des CoE bzw. des EGMR in Straßburg kommenden Mai qualifizieren. Wir, die Teamcoaches Gerd Oberleitner und Gregor Fischer-Lessiak, halten die Daumen!