Information und Begegnung / Information and Encounter

Mittwoch, 05.10.2016

Der Lange Tag der Flucht 2016 am 30. September 2016, wie alle Jahre ausgerufen vom UNHCR, brachte für über 70 SchülerInnen der BULME Gösting, der Landesberufsschule Mureck und des BG Seebacher kompakte Informationen zum Kontext von Flucht und zum Asylsystem in Österreich und in der EU, Nachdenken über Menschenrechte, angeregte Diskussionen und die Begegnung mit Menschen, die es von Mossul im Irak nach Graz verschlagen hat.

The asylum- and migration-themed event "Langer Tag der Flucht 2016", coordinated by UNHCR, enabled more than 70 students to learn about refugees in Austria and the domestic asylum system. In connection with information on the EU- and human rights dimension of the issues at stake, a lively discussion ensued among the groups of students. Additionally, the students of the Technical High School for Mechanical and Electrical Engineering (BULME) Graz, the Vocational School Mureck and the high school BG/BRG Seebacher had the chance to meet two Iraqis who made their way to Graz.

In den Workshops „Menschenrechte auf der Flucht?“ erarbeiteten die SchülerInnen, zum Teil gemeinsam mit AsylwerberInnen, menschenrechtliche Fragestellungen, die sich im Zusammenhang mit den Themengebieten Migration, Flucht und Asyl ergeben. Zur Vorbereitung hielten die WorkshopleiterInnen Lisa Heschl (Uni-ETC) und Barbara Schmiedl (ETC Graz) in den Schulen Vorträge über Vertreibung und Fluchtbewegungen und deren Gründe weltweit und erläuterten das Asylsystem in der EU (Stichwort Dublin) sowie insbesondere das Asylverfahren in Österreich, das für lebhafte Diskussionen in den Klassen sorgte.

In den Workshops am ETC erarbeiteten die SchülerInnen nicht nur in Gruppen Fragen zu den Grenzen der Meinungsäußerungsfreiheit und zum Recht auf Bildung, sondern hatten zum Teil auch die Möglichkeit, im Gespräch mit AsylwerberInnen die erhaltenen Informationen auf ihre Auswirkungen im Alltag von Flucht und Asylverfahren abzuklopfen. Lobna Al Jeheschi und Ahmed Al Nuaimi, beide ehemals LehrerInnen im Irak, beschrieben ihr Leben in Mossul vor und während der Herrschaft des ISIS, erzählten von ihrer Flucht mit drei kleinen Kindern, ihrer Ankunft in Österreich im Oktober 2015 und schließlich von ihrem Leben in Graz.

............................................................................

The students were tasked with working on human rights issues relating to the fields of migration, flight and asylum during the workshops, partly together with aslyum seekers. Beforehand, workshop facilitators Lisa Heschl (Uni-ETC) and Barbara Schmiedl (ETC Graz) held lectures at the students' respective schools. In the course of these lessons, the instructors provided information on displacement and refugee movements worldwide. They also explained the EU asylum system (keyword: Dublin) and laid special emphasis on Austria's domestic asylum procedure, which entailed intense discussions.

Working in groups at the ETC, students prepared small presentations on the limits of the freedom of expression and on the right to education. Some of them also had the chance to talk to asylum seekers who shared their experience as refugees in the asylum procedure. Lobna Al Jeheschi and Ahmed Al Nuaimi, both teachers from Iraq, described their lives in Mossul before and during the rule of ISIS. They told their stories of being refugees with three little children, about their arrival in Austria in October 2015 and finally about their lives in Graz.